Milly Betten, ‘Amplitude 0’, 1 x 1m, olieverf op doek, 1999. Particuliere collectie.
Over de serie ‘Amplitude’
Amplitude (slingerwijdte), de grootste uitwijking uit het midden van een baan bij een enkelvoudige trilling. De horizonboog tussen het punt van opkomst respectievelijk ondergang van een hemellichaam en het Oost-West punt.
31 schilderijen gemaakt in 1999-2000. Diverse formaten, veel vierkante van 24 x 24 cm tot 1 x 1 meter, enkele staande doeken van 120 x 135 en ook een tweeluik (2 boven elkaar).
Ontstaan na een vakantie in Oost-Duitsland. Het bloeiende gele koolzaad groeiend over het glooiende terrein fascineerde me mateloos. Wat nou als zo’n hele heuvel ook van binnen geel was, net als die witte krijtrotsen op Rügen.
Voor mij was het een revolutie in mijn schilderen om in mijn beeldtaal van strakke horizontale banen een kromming of glooiing toe te voegen. Gebruikmakend van een beeld in een beeld was de glooiing soms te zien in een vierkant in een rechte omgeving en soms andersom met de glooiing om een recht opgebouwd deel heen.
Om een draaiing van de verf met een golf mee te laten gaan heb ik veel gebruik gemaakt van brede spalters de verf beweging accentueert zo de glooiing. Daarna ook de golf weer gestapeld.
Ook waren er een aantal schilderijen opgebouwd met 1 kleur bijvoorbeeld alleen roodtinten. Met het schilderij Amplitude D heb ik meegedaan met AVRO’s kunstblik en in het gemaakte atelierfilmpje liet ik meer schilderijen uit deze serie zien.
Zelf benoem ik de glooiing ook wel eens een golf, een dijk of een terp.
Serie tentoongesteld op de kunstbeurs in Zuidlaren met galerie Albion Putti samen met beelden van Martin McWilliam. Ook hingen ze in de kerk in Hollum-Ameland tijdens een werkverblijf op Ameland met de Kunstmaand.